Welcome, Guest. Please Login or Register
Choose Language:
SlotRacersLeuven Forum
29.05.20 at 09:22:00
Home Help Search Login Register

Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print
(Read 1921 times)
jan-80
God Member

Life, the universe and
everything : 42
Leuven
Nieuwe klasse - ongeveer...
22.06.16 at 23:13:48

Ik heb al ettelijke mensen met nostalgie horen terugdenken aan de tijd van de "FIA GT" races.

Voor degenen die dat niet (meer) weten: deze klasse werd met FIA GT modellen gereden, iedereen had dezelfde banden, iedereen dezelfde motor (die je voor elke race moest uitkiezen) op verschillende banen in Vlaanderen en Nederland. Soms moest ik wel erg lang rijden om 2x 40 minuten te rijden, maar het was elke keer een belevenis, en (uitzonderingen daargelaten) het was eerlijk, omdat iedereen dezelfde basis moest gebruiken. In 't Otoclubje reden ze een variant van de FIA GT, wel elk met eigen banden en motor.

Ik zou deze klasse willen heropleven, in onze club.  En ik wil ze wel sponsoren, net zoals Marc met de Ausloos cup.

Principe was: iedereen dezelfde motor (hand-out), iedereen dezelfde banden. En een specifiek technisch reglement.

De banden is makkelijk: je koopt de banden van de organisatie, en na de race geef je ze terug voor de volgende race. Net zoals bij de Group C indertijd. Met of zonder wielen, dat beslis je zelf.

De motoren is iets moeilijker. Ik moet een pak motoren hebben om elke keer hand-out te kunnen doen. In de FIA GT reden we met MX06 van Slot-It, maar als ik 30 motoren  moet kopen @ 15€, dan wordt het duur. Ik dacht een motor te kopen bij Conrad of Umpfi, die gaan voor minder dan 5€. Ik zoek een motor die liefst tussen de 19000 en de 22000 rpm draait, om het niet te snel te maken en om de races lekker dicht bij elkaar te laten komen. Een obekende motor is dan ook voor iedereen nieuw. Voorstellen en tips zijn welkom.

Architectuur: die wordt bepaald door de pinon op de motor. 9-tands in-line, dus. Toen was een HRS verplicht, ik dacht dat iets vrijer te maken. Ook originele Slot-It auto's zouden zijn toegelaten. Of Scalexen met een PCR chassis. Een graft misschien ook, zolang het maar een SI motormount is. Motormount-type zou ik vrij laten. (offset 0, 0.5 of 1.0)

Modellenkeuze: een idee van de Darkrace: slechts 1 model  van elk. Dat geeft een mooi deelnemersveld en verplicht mensen eens naar andere auto's te kijken. Ik zou enkel wagens uit de oorspronkelijke FIA GT toelaten, volgens Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/FIA_GT tussen 1997 en 2009. De deelnemers kan je overlopen vanaf https://en.wikipedia.org/wiki/1997_FIA_GT_Championship tot https://en.wikipedia.org/wiki/2009_FIA_GT_Championship.

Technisch reglement: dat schrijf ik nog wel. 1mm bodemvrijheid?

Kost: een kleine inschrijvingskost, in feite de banden en 1 motor. Die krijg je op het einde van het jaar. De rest van de motoren hou ik dan wel.

Wat denken jullie ervan ?
Back to top

...

IP Logged

Gordini
God Member

Gleufracer
Keerbergen
Re: Nieuwe klasse - ongeveer...
Reply #1 - 23.06.16 at 22:29:29

Umpfi's Motor Slotdevil 2024 24000u/12V/0,4A 160g/cm

5.95€ per stuk, en 49.95€ per 10 stuks

Er zijn 2 type's echter. Deze (2024) is met een as-einde aan beide kanten, de andere heeft een ingekorte as aan één kant van de motor (alleen nuttig bij sidewinder met grote wielen)

Maar misschien is 24K en 160gr koppel wat hoog gegrepen. Komt in de buurt van de gele kop slot-it
Back to top

"It's not the money, it's not the win, it's the concentration that makes you feel you have reached a higher level" (Ayrton Senna)
Gordini  
IP Logged

jan-80
God Member

Life, the universe and
Leuven
Reply #2 - 25.06.16 at 09:45:19

Gordini wrote on 23.06.16 at 22:29:29:
Umpfi's Motor Slotdevil 2024 24000u/12V/0,4A 160g/cm
5.95€ per stuk, en 49.95€ per 10 stuks
Maar misschien is 24K en 160gr koppel wat hoog gegrepen. Komt in de buurt van de gele kop slot-it

Die heb ik gezien, ja. Het is 1 van de weinige mogelijkheden die ik gevonden heb.
Je kan ze zelfs bestellen met een pinon erop.
Maar inderdaad, bijna equivalent aan een 'gele kop' MX-7 V12/3 (25K-180 g.cm) van SI, zijn ze vrij sterk. Ik heb er zo 1, ik zal die eens plaatsen in de 2 FIA GT chassis die ik heb.

Ik zoek eigenlijk eerder een alternatief voor de MX-12, 19500 & 130 g.cm, de blauwe kop (nu wit) Die is erg leuk om mee te rijden.
De standaard Scalextric motor, met ietsje meer toeren en iets meer stopkracht, dat zou ideaal zijn.
Back to top
« Last Edit: 25.06.16 at 11:52:17 by jan-80 »  

...

IP Logged

Poulidor
God Member
Slot Moderator

effe dimmen

Reply #3 - 25.06.16 at 17:07:52

Beste Jan,
Ik moet opletten dat ik niet te hard overkom.  Maar.

Je gaat dus oude modellen opnieuw laten racen. Waar gaan we die kopen?  
Inline technologie.  In geen enkele heden ten dage uitgebrachte auto op de DTM alfa van Slot-it na, ga je de inline motormount kunnen plaatsen zonder het interieur te moeten veranderen. Dus iedereen moet een kartonneke maken?  Back to the good old days.

Slechts 1 model per racer. Ik wil de Mercedes CLK LOL of neen ik denk dat ik nog ergens mijne old faithfull corvette CR6 liggen heb. Zelfs met de pattekes voor een HRS erin.  Maar ja, ik ben dan ook al wel 20 jaar aan het slotten.

Hoe ga je op een clubavond iedereen een motor laten in- en uitbouwen?  Nu zijn we al niet blij als we onze auto open moeten aanbieden op de TC.

Principe van 1 soort banden, geen probleem, in een potteke ook niet Wink.

Het zal wel aan mij liggen maar ik vrees voor je initiatief.  Wat ik wel zie is dat ons ledenaantal op 2 maand tijd gehalveerd is en dat is zorgwekkend.

Succes

Willy

Back to top

life is too short to stay angry

IP Logged

jan-80
God Member

Life, the universe and
Leuven
Reply #4 - 26.06.16 at 14:16:09

Poulidor wrote on 25.06.16 at 17:07:52:
Beste Jan,
Ik moet opletten dat ik niet te hard overkom.  Maar.

Ach, ik weet van wie het komt en ik heb een dikke huid, ondertussen.

Je gaat dus oude modellen opnieuw laten racen. Waar gaan we die kopen?  

Oude modellen? Jaartal modellen is van 1997 tot 2009. Sommige van die modellen rijden nu nog en worden nog steeds verkocht als slotcar.
Voorbeelden: de McLaren F1 GTR die SI onlangs heeft uitgebracht. Een model uit '97 of '98. De Revell easykit van de Ferrari 360 is nog steeds te koop. Porsche 996 of 997, Corvette C5r en C6R, ...

Inline technologie.  In geen enkele heden ten dage uitgebrachte auto op de DTM alfa van Slot-it na, ga je de inline motormount kunnen plaatsen zonder het interieur te moeten veranderen. Dus iedereen moet een kartonneke maken?  Back to the good old days.

Beetje knutselen kan geen kwaad. Je kap wordt er lichter door.
Trouwens, in veel AW modellen is er waarschijnlijk genoeg plaats om een in-line korte motor te plaatsen.
Als dat te moeilijk is, kan ik de specs ook veranderen om van een SW opstelling gebruik te maken. Maakt fundamenteel in feite geen verschil.

Slechts 1 model per racer. Ik wil de Mercedes CLK LOL of neen ik denk dat ik nog ergens mijne old faithfull corvette CR6 liggen heb. Zelfs met de pattekes voor een HRS erin.  Maar ja, ik ben dan ook al wel 20 jaar aan het slotten.

en ik ondertussen al 10+ jaar. Maar zelfs dan zijn er mensen die ondertussen al meer auto's bijeengespaard hebben als wij 2. Trouwens, een Gilette Vertigo zou ook wel eens kunnen meedoen. Net zoals bij de TinTop, komen er auto's uit de kast die anders niet zouden racen.

Hoe ga je op een clubavond iedereen een motor laten in- en uitbouwen?  Nu zijn we al niet blij als we onze auto open moeten aanbieden op de TC.

Komaan zeg, wa is er makkelijker dan een motor in een HRS mm in te bouwen? Voor degene die het niet kan, zijn er genoeg ervaren mensen in de club die het wel kunnen. Het duurt geen 5 minuten. Dat wil ik zelfs eens chronometreren.
In deze klasse zal je je auto erop moeten voorzien, dus je kan ervoor zorgen dat hij snel gedemonteerd kan worden. Ik zie echt het probleem niet. Zeg nu niet dat JIJ verleerd hebt hoe je een motor in een HRS mm moet steken.
Een SW mm breekt wel sneller als een in-line, en is minder gestandaardiseerd...

Principe van 1 soort banden, geen probleem, in een potteke ook niet Wink.

Allé, toch iets goed! Wink

Het zal wel aan mij liggen maar ik vrees voor je initiatief.  

Er is nog niets gestart, voorlopig is het enkel een idee. Ik heb al wel een interessante prijs op enkele types motoren.

Jan
Back to top

...

IP Logged

michel
God Member

SRLwould be Racer!
Bertem
Reply #5 - 26.06.16 at 21:47:16

jan-80 wrote on 22.06.16 at 23:13:48:
Ik heb al ettelijke mensen met nostalgie horen terugdenken aan de tijd van de "FIA GT" races.

Ik zou deze klasse willen heropleven, in onze club.  En ik wil ze wel sponsoren, net zoals Marc met de Ausloos cup.

Principe was: iedereen dezelfde motor (hand-out), iedereen dezelfde banden. En een specifiek technisch reglement.

Kost: een kleine inschrijvingskost, in feite de banden en 1 motor. Die krijg je op het einde van het jaar. De rest van de motoren hou ik dan wel.

Wat denken jullie ervan ?

Bij de auslooscup, was ALLES gesponsord(betaald) door marc Smiley
Als ik uw versie lees, zeg je dat je de motoren sponsort, en enkele regels later staat er dan dat er een kleine inschrijvingskost is voor banden en motor, die je op het einde mag houden.
Dus eigenlijk is iedere piloot sponsor van zijn wagen, vermits hij eigenlijk de motoren betaald, waarom zeg je dan dat je de motoren sponsort?

Wat betreft het inbouwen van de motor tijdens de keuring kan ik alleeen willy volgen, gaat een hoop gemor geven vrees ik.
5 minuten voor een motor in te bouwen, xpiloten x 5 minuten =x minuten,
keuring start om 20.30, wanneer gaan we starten met de race?
Back to top

A good friend will bail you out of jail....A very good friend will be sitting there besides you saying "Damn, that was fun" !!!
michel  
IP Logged

Poulidor
God Member
Slot Moderator

effe dimmen

Reply #6 - 27.06.16 at 15:14:13

Jan,
We zullen dit eens op de club bespreken.
Had ik trouwens van in het begin moeten doen.
Vergeet wat ik schreef.
Succes.
Willy
Back to top

life is too short to stay angry

IP Logged

Gordini
God Member

Gleufracer
Keerbergen
Reply #7 - 28.06.16 at 11:19:18

Mannekes, als je 5 minuten nodig hebt om een inline motor in een HRS chassis te proppen, ga dan kantklossen he.
Op de FIA-GT moest je dat ook doen, en daar waren ze vaak met meer dan 15-20 deelnemers (in de topdagen)

En waarom zouden we ons moeten houden op 'oude' modellen? Bestaan er geen nieuwe GT's meer dan??  Shocked

Echter, als nieuwe klasse, naast de Open-GT en misschien nog de AW-cup, dat gaan teveel (moderne) GT's zijn in het algemene kampioenschap. Temeer omdat zulkse modellen ook nog is mogen meedoen in de Carrera-cup.

Cool Cool Cool

Ps: om te voorkomen dat er soms teveel dezelfde wagens aan de start staan, waarom niet een cup-race met allemaal dezelfde wagens? Clio-cup, Megane-cup, Porsche-cup, Ferrari-cup, noem maar op. Geen geleuter meer over 'die heeft dezelfde wagens als...'  Grin Grin Grin
Back to top

"It's not the money, it's not the win, it's the concentration that makes you feel you have reached a higher level" (Ayrton Senna)
Gordini  
IP Logged

Historic Racer
Senior Member

1:1 Racer!
Wilsele
Reply #8 - 28.06.16 at 17:22:19

Laat ons eerst eens beginnen met een Poll te organiseren onder de leden over welke klasse men graag zou zien verdwijnen....
De agenda is nu overvol.

Michel? Een Poll?
Back to top

IP Logged

Gordini
God Member

Gleufracer
Keerbergen
Reply #9 - 28.06.16 at 20:26:23

Historic Racer wrote on 28.06.16 at 17:22:19:
Laat ons eerst eens beginnen met een Poll te organiseren onder de leden over welke klasse men graag zou zien verdwijnen....
De agenda is nu overvol.

Michel? Een Poll?

Zoiets gelijk dees??? http://www.slotracersleuven.be/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1466875243

Cool Cool Cool
Back to top

Gordini  
IP Logged

jan-80
God Member

Life, the universe and
Leuven
Reply #10 - 28.06.16 at 20:29:38

michel wrote on 26.06.16 at 21:47:16:
jan-80 wrote on 22.06.16 at 23:13:48:
Bij de auslooscup, was ALLES gesponsord(betaald) door marc Smiley
Als ik uw versie lees, zeg je dat je de motoren sponsort, en enkele regels later staat er dan dat er een kleine inschrijvingskost is voor banden en motor, die je op het einde mag houden.
Dus eigenlijk is iedere piloot sponsor van zijn wagen, vermits hij eigenlijk de motoren betaald, waarom zeg je dan dat je de motoren sponsort?

Het idee is/was dat ik veel meer motoren koop dan dat er deelnemers zijn, zodat het zeker is dat iedere deelnemer steeds opnieuw een andere motor heeft. Ook al krijgt iedereen na het seizoen  een motor die hij gekozen heeft, blijf ik uiteindelijk met 10-20 motoren zitten. Dat is mijn sponsoring, die kost. Ik maak het mogelijk dat er uit veel motoren gekozen kan worden. Net zoals bij de FIA-GT, toen er uit 50-60 motoren gekozen kon worden.

Nu, dat hoeft zo niet te  gaan, ik kan ook nèt zoveel motoren kopen als er deelnemers zijn - dan moet ik wel weten hoeveel er gaan meedoen - dan zijn er minder motoren om te kopen en krijgt ieder van mij een motor kado.

In het geval van een éénmalige funrace moeten we ook weten hoeveel deelnemers er zijn, en dan kunnen er ook andere manieren bedacht worden.

michel wrote on 26.06.16 at 21:47:16:
Wat betreft het inbouwen van de motor tijdens de keuring kan ik alleeen willy volgen, gaat een hoop gemor geven vrees ik.
5 minuten voor een motor in te bouwen, xpiloten x 5 minuten =x minuten,
keuring start om 20.30, wanneer gaan we starten met de race?

Zoals Gordini al schreef, wat is er nu moeilijk aan?
Trouwens, je weet toch hoe het ging met de FIA GT?
- Je kwam aan, je ging naar de inschrijving.
- Daar stond een doos met alle motoren, je koos er 1 uit
- je ging terug naar je materiaalbox, je bouwde die motor in in je auto
- je reed wat testrondes
- daarna kwam de technische controle en ging je auto in het parc fermé
Waar is het moeilijk ?

Je prepareert je auto voor de race net zoals je gewoon bent, alleen moet je nu ook de motor inbouwen die je uitgekozen hebt.
Back to top

...

IP Logged

Historic Racer
Senior Member

1:1 Racer!
Wilsele
Reply #11 - 29.06.16 at 08:46:32

Gordini wrote on 28.06.16 at 20:26:23:
Historic Racer wrote on 28.06.16 at 17:22:19:
De agenda is nu overvol.

Michel? Een Poll?

Zoiets gelijk dees??? http://www.slotracersleuven.be/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1466875243

Cool Cool Cool

Ja dat is een goed begin ;o)
Back to top

IP Logged

jan-80
God Member

Life, the universe and
Leuven
Reply #12 - 29.06.16 at 23:29:32

Ook eens reclame maken op 'smoelen-boek'? Cheesy
Back to top

...

IP Logged

jan-80
God Member

Life, the universe and
Leuven
Reply #13 - 03.07.16 at 00:26:29

Bon, wat mijn nieuwe klasse betreft, denk ik dat ik er eens een fun-race van ga maken. Met voor iedereen dezelfde motoren en banden.

Ik zal mijn voorstel en reglement in die zin herwerken.

Wat denken jullie:  Huh
1. motor op de dag zelf uitdelen
2. motor 1 week op voorhand bezorgen zodat iedereen die kan testen, inrijden en monteren.
Back to top

...

IP Logged

jan-80
God Member

Life, the universe and
Leuven
Reply #14 - 23.07.16 at 20:44:40

Ik zal en een Poll van moeten maken ...  Grin
Back to top