Welcome, Guest. Please Login or Register
Choose Language:
SlotRacersLeuven Forum
12.08.20 at 13:31:28
Home Help Search Login Register

Pages: 1 2 3 4 5 
Send Topic Print
(Read 10165 times)
michel
God Member

SRLwould be Racer!
Bertem
Re: Testresultaten NC-5
Reply #30 - 25.01.14 at 16:46:14

ok
Back to top

A good friend will bail you out of jail....A very good friend will be sitting there besides you saying "Damn, that was fun" !!!
michel  
IP Logged

jan-80
God Member

Life, the universe and
everything : 42
Leuven
Reply #31 - 25.01.14 at 20:29:38

Tim wrote on 25.01.14 at 16:21:08:
Michel, alle NC-5 en NC-14 motoren die niet aan uw verwachtingen voldoen => gooi ze in een zakske, kzal ze ne keer een weekske meenemen  Grin

En wat ga jij er mee doen ?  Huh
Back to top

...

IP Logged

Gordini
God Member

Gleufracer
Keerbergen
Reply #32 - 25.01.14 at 22:30:06

Quote:
En wat ga jij er mee doen ?

VERBREEEEEDEN   Cheesy Cheesy
Back to top

"It's not the money, it's not the win, it's the concentration that makes you feel you have reached a higher level" (Ayrton Senna)
Gordini  
IP Logged

Tim
Senior Member

Custom built is my middle
name!
Lier, Belgium
Reply #33 - 26.01.14 at 07:04:18

Gordini wrote on 25.01.14 at 22:30:06:
Quote:
En wat ga jij er mee doen ?

VERBREEEEEDEN   Cheesy Cheesy

You wish! Old school magic op toepassen ja! Cool
Back to top

IP Logged

jan-80
God Member

Life, the universe and
everything : 42
Leuven
Reply #34 - 26.01.14 at 09:50:46

Quote:
You wish! Old school magic op toepassen ja! Cool

Ja, OK.

Dus, wat ga je ermee doen? Undecided
Back to top

...

IP Logged

Ivo
God Member

SRL Racer!
Overijse
Reply #35 - 26.01.14 at 11:06:03

Ivo wrote on 25.01.14 at 14:54:03:
Gisteren nieuwe AW op de baan met nieuwe ingelopen NC 5, na zes baantjes een 7,6.

Niet echt tevreden thuis even aan het meten op de wielen 5950 toeren, en theoretisch volgens de verhouding 12/32 en het motor toerental 16,750 zou ik rond de 6250 moeten zitten.

Dus niet alleen het motor toerental is van belang, waarschijnlijk moeten mijn tandwielen nog wat inlopen, had ze gewoon gemonteerd en een beetje olie.

Meten is weten en dat delen we dan maar al te graag met de groep, hou jullie op de hoogte hoe het verder gaat met de Ninco AW Falken Ford GT.

Wink Wink Wink

Motor draden vervangen door slot it siliconen, motor met iets hoger toerental gemonteerd. Na testen 6,300 toeren, dan motor tandwiel vervangen door plastiek in plaats van brons. 6350 toeren. Dan laten inlopen met kleppen slijppasta, en na 30 minuten 6500 toeren.

Volgende input test op de baan en zien welke tijden we nu noteren.

Wink Wink Wink
Back to top

What's behind is of no importance. (Damn the foul in front of me seems to think the same thing)

IP Logged

Gordini
God Member

Gleufracer
Keerbergen
Reply #36 - 26.01.14 at 11:26:16

plastic wielen, holle as, al het gewicht van de draaiende delen naar beneden halen.
Dan testen met verschillende soorten smeermiddelen voor de glijlagers.
Die glijlagers ook mooi centreren, en eventueel een NSR as gebruiken in SI lagers (0.01mm kleiner) dus kan er iets meer smeermiddel tss lager en as...

So much to test  Cool
Back to top

"It's not the money, it's not the win, it's the concentration that makes you feel you have reached a higher level" (Ayrton Senna)
Gordini  
IP Logged

Tim
Senior Member

Custom built is my middle
name!
Lier, Belgium
Reply #37 - 26.01.14 at 12:40:11

Laten inlopen in water, uitspoelen met wasbenzine en nadien opnieuw oliën... Uiteindelijk zitten de grote verschillen in een gelijkstroommotor vooral in het raakvlak tussen koolstofborstels en collector. Hoe groter het contactoppervlak, hoe beter het contact, hoe hoger het toerental komt.
Oke, er zullen altijd zwakkere broertjes zijn, maar daar zit het verschil meestal in een onregelmatige collector (dwz: ongelijke spaties tussen de plaatjes van de collector = onbalans).

Door de motor in water te laten draaien, ga je de borstels als het ware polijsten op de collector, waardoor je het grootst mogelijke contactoppervlak verkrijgt met een minimum aan mechanische weerstand.
Dit is een procédé dat al ruim 20 jaar geleden werd toegepast op de SCX RX4/8 en RX6 motoren, evenals later op de Ninco NC1/2, waarvan de NC2 ook een eenzijdig gesloten lager heeft. Het werkt perfect.... Cool
Back to top

IP Logged

Bart Loomans
Senior Member

SRL Racer!

Reply #38 - 26.01.14 at 13:08:30

Tim wrote on 26.01.14 at 12:40:11:
Laten inlopen in water, uitspoelen met wasbenzine en nadien opnieuw oliën... Uiteindelijk zitten de grote verschillen in een gelijkstroommotor vooral in het raakvlak tussen koolstofborstels en collector. Hoe groter het contactoppervlak, hoe beter het contact, hoe hoger het toerental komt.
Oke, er zullen altijd zwakkere broertjes zijn, maar daar zit het verschil meestal in een onregelmatige collector (dwz: ongelijke spaties tussen de plaatjes van de collector = onbalans).

Door de motor in water te laten draaien, ga je de borstels als het ware polijsten op de collector, waardoor je het grootst mogelijke contactoppervlak verkrijgt met een minimum aan mechanische weerstand.
Dit is een procédé dat al ruim 20 jaar geleden werd toegepast op de SCX RX4/8 en RX6 motoren, evenals later op de Ninco NC1/2, waarvan de NC2 ook een eenzijdig gesloten lager heeft. Het werkt perfect.... Cool

Helemaal correct, dit deden we ook al 20 jaar geleden met RC motors, in water inlopen is 'de' perfecte en snelste manier om een motor te laten inlopen, want te lang laten draaien is nefast voor je magneten...
Back to top

...

IP Logged

Ivo
God Member

SRL Racer!
Overijse
Reply #39 - 26.01.14 at 20:15:57

Deze namiddag even op de baan geplaats, en resultaat een 7,11 dus het plaatje klopt, door het toerental te meten op de wielen heb je een idee van het potentieel van de wagen. We hebben dit toegepast op de wagen van Sven, deze heeft iets meer toeren op de wielen dan die van mij en we kregen maar 7,35, niet genoeg grip. Maar de banden vertoonden nog blinkende plekken, met de ondersteuning van onze voorzitter even banden op de draaimolen en terug op de wagen, en hop al vlug een 7,29 door Sven en waarschijnlijk na een paar meer stints vlot naar 7,1 en vlugger.

Wink Wink Wink
Ivo wrote on 26.01.14 at 11:06:03:
Ivo wrote on 25.01.14 at 14:54:03:
Gisteren nieuwe AW op de baan met nieuwe ingelopen NC 5, na zes baantjes een 7,6.

Niet echt tevreden thuis even aan het meten op de wielen 5950 toeren, en theoretisch volgens de verhouding 12/32 en het motor toerental 16,750 zou ik rond de 6250 moeten zitten.

Dus niet alleen het motor toerental is van belang, waarschijnlijk moeten mijn tandwielen nog wat inlopen, had ze gewoon gemonteerd en een beetje olie.

Meten is weten en dat delen we dan maar al te graag met de groep, hou jullie op de hoogte hoe het verder gaat met de Ninco AW Falken Ford GT.

Wink Wink Wink

Motor draden vervangen door slot it siliconen, motor met iets hoger toerental gemonteerd. Na testen 6,300 toeren, dan motor tandwiel vervangen door plastiek in plaats van brons. 6350 toeren. Dan laten inlopen met kleppen slijppasta, en na 30 minuten 6500 toeren.

Volgende input test op de baan en zien welke tijden we nu noteren.

Wink Wink Wink

Back to top

What's behind is of no importance. (Damn the foul in front of me seems to think the same thing)

IP Logged

Ivo
God Member

SRL Racer!
Overijse
Reply #40 - 26.01.14 at 20:35:19

Momenteel een testbankje aan het bouwen voor de AW wedstrijd dan hoeven we niets van de wagen te demonteren, gewoon even op de testbank meten en klaar.

Kan dan ook gebruikt worden om te testen of er variatie is in je auto, als je op een gegeven moment niet meer de tijden haalt die je gewend was kunnen we even testen en vergelijken met vorige metingen.

Nu nog werken aan de verhouding motor los en motor ingebouwd om te weten wat normaal het verlies zou mogen zijn, zo kunnen we helpen detecteren wie er teveel toeren zou verliezen in zijn transmissie door slechte afstelling. Weet niet of de verschillen de moeite zijn maar we kunnen het maar proberen.

Altijd fijn voor een piloot om te weten ligt het nu aan de wagen of aan de piloot die een slechte dag heeft.

Wink Wink Wink
Back to top

IP Logged

svennus44
God Member
Slot Moderator

KSM Racing Dept.

Reply #41 - 27.01.14 at 11:29:14

Ik ga thuis de toeren is meten van de bedrukte NC5 dat ik nog liggen heb Wink

Als hij beter is dan de huidige gaat diene terug de Mosler in  Cool
Back to top

IP Logged

Bart
Senior Member

SRL Rookie!
Lummen
Reply #42 - 15.02.14 at 09:46:01

Dat testbankje van Ivo zag er formidabel uit! Mooi knutselwerk, respect.
Back to top

IP Logged

svennus44
God Member
Slot Moderator

KSM Racing Dept.

Reply #43 - 15.02.14 at 10:05:08

Bart wrote on 15.02.14 at 09:46:01:
Dat testbankje van Ivo zag er formidabel uit! Mooi knutselwerk, respect.

+1
Back to top

IP Logged

Ivo
God Member

SRL Racer!
Overijse
Reply #44 - 26.04.14 at 09:30:15

Gisteren de tweede race AW van het seizoen, bij het meten op de testbank werd het al vlug duidelijk dat heel wat wagens zeer dicht bij mekaar lagen kwa toerental, en dit was ook duidelijk te merken in de wedstrijd nadien. Hevige strijd dicht bij mekaar.

Bij het meten van alle wagens merken we natuurlijk een aantal die aan de ondergrens liggen en een aantal aan de bovengrens, een normale gaus curve. Maar daar waar de meeste motoren ronde de 0,2 ampere vragen zijn er ook waaronder mijn motor die dicht tegen de 0,3 gaan, heb ik hier voordeel aan gehad, neen want mijn toerental op de testbank lag onder het gemiddelde.

Maar waar wil ik naartoe, we zijn gaan meten om meer te weten, en om sterk afwijkende motoren te weren.

Nu we meer weten over wat het gemiddelde is en dat er heel wat motoren zijn die hierrond draaien moeten we misschien eens gaan nadenken voor een aanpassing van het reglement voor het volgende seizoen.

Laat maar even jullie mening weten.
Back to top

IP Logged

Pages: 1 2 3 4 5 
Send Topic Print