Welcome, Guest. Please Login or Register
Choose Language:
SlotRacersLeuven Forum
12.08.20 at 13:59:28
Home Help Search Login Register

Pages: 1 2 3 4 5
Send Topic Print
(Read 10167 times)
michel
God Member

SRLwould be Racer!
Bertem
Re: Testresultaten NC-5
Reply #15 - 29.12.13 at 20:32:32

ik heb er dus 4 goede, en één die nu in een wagen zit die van renstal verandert is.
De andere drie presteerden"ondermaats", dus die zitten in de koffer
Back to top

A good friend will bail you out of jail....A very good friend will be sitting there besides you saying "Damn, that was fun" !!!
michel  
IP Logged

svennus44
God Member
Slot Moderator

KSM Racing Dept.

Reply #16 - 29.12.13 at 20:56:22

Vandaag 3 getest…

Alle 3 goedgekeurd… De beste steekt in Kyano zijne FordGT  Wink
Back to top

IP Logged

Bart
Senior Member

SRL Rookie!
Lummen
Reply #17 - 30.12.13 at 07:08:00

En ik had maar 1 goede en die zit dan nog in mijn verkeerde auto.
Jarno zijn motor zat tussen de 2 in, geen slechte, maar ook geen super goede.

Merci Ivo voor de metingen.
Back to top

IP Logged

jan-80
God Member

Life, the universe and
everything : 42
Leuven
Reply #18 - 30.12.13 at 20:18:50

Een goede motor, een slechte motor... Volgens welke standaard ? Met welke test ? Met welke voeding ? Gestabiliseerd voltage ? Welk voltage ?
Waar gemeten, waarop gemeten ? Ik denk dat er beetje te snel wordt besloten dat een motor goed of slecht is.

Allereerst moeten we vastleggen welke voeding we gaan gebruiken, welk voltage, en HOE en WAT we gaan meten, met al de voorgaande  parameters vastgelegd. Ik heb dat nog niet gezien, en daar is nog niet over gesproken, laat staan vastgelegd. Sommige mensen lopen vooruit op de vastgelegde test, die er nog niet is. Niet kwaad zijn op mij als later jouw motor wordt afgekeurd volgens een andere test dan degene die jouw motor het predikaat "goed" gaf.

Sorry dat ik sommige mensen tegen de haren strijk en anderen teleur stel, maar een meetmethode moet eenduidig, reproduceerbaar en duidelijk omschreven zijn. En dat hebben we nog niet. En ja, we moeten eraan beginnen.
Back to top

...

IP Logged

jan-80
God Member

Life, the universe and
Leuven
Reply #19 - 30.12.13 at 20:55:01

Daarom heb ik Michel, Bart en Ivo gecontacteerd voor technische assistentie ivm het schrijven van een test- en normalisatieprocedure. Reageer niet te overhaast, afgaande op de dingen die je nu weet.
Back to top

...

IP Logged

michel
God Member

SRLwould be Racer!
Bertem
Reply #20 - 30.12.13 at 20:57:48

ok, ik ben het MOE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
We zijn een middag bezig geweest om een test te doen die:
1 gemakkelijk is
2- niet veel tijd kost
3-  door iederen kan gedaan worden

Wat is het probleem?
We hebben de test gedaan met een voeding die Ivo gekocht heeft, een labovoeding! Deze stond op 12.01 volt, wat dus geen moeite is om deze terug op dezelfde spanning te zetten.
We hebben motors getest zonder belasting,  en dan ook motors getest die gemonteerd waren in de wagens met een overbrenging van 12/32, gemeten met een rpm tester op een wiel met een merkteken op dat we voor IEDERE wagen gebruikt hebben.
Nu kan ik ook  vanalles uitzoeken om mensen die ermee bezig zijn af te breken, dit is hier geen wetenschappelijke proef waardoor de één of andere raket of wet ik wat ontploft é.
Ik heb ook anders een goed idee waar tegen bepaalde mensen niks tegen kunnen hebben, ik zal alle motors binnen doen bij VINCOTTE of een ander erkend keuringsorganisme om z te laten testen, kostprijs, ..... euros per motor, mar wel geleverd met een bewijs.

Zoals ge kunt verstaan pik ik het niet dat  mensen die er niet bij waren zo hoog van de toren blazen!
deze test is  reproduceerbaar,éénduidig ,snel, niet omslachtig en gemakkelijk. Wat is het probleem?
Is het omdat die bepaalde persoon hier zich niet kan moeien of denkt geen inspraak te hebben in deze zaak?
Zoals gezegd, anders steekt erin wat ge wilt é, krijgen we terug dezelfde verwijten.
Back to top

A good friend will bail you out of jail....A very good friend will be sitting there besides you saying "Damn, that was fun" !!!
michel  
IP Logged

jan-80
God Member

Life, the universe and
Leuven
Reply #21 - 30.12.13 at 21:43:10

michel wrote on 30.12.13 at 20:57:48:
Wat is het probleem?
Is het omdat die bepaalde persoon hier zich niet kan moeien of denkt geen inspraak te hebben in deze zaak?

Inderdaad, ik heb er niets mee te maken. Ik zal in 't vervolg mijn mond houden.
Back to top

...

IP Logged

Gordini
God Member

Gleufracer
Keerbergen
Reply #22 - 30.12.13 at 21:45:16

Ik zie het probleem ook niet.

Mijn tests zijn uitgevoerd met allemaal losse motoren, zonder pinion, en op een regelbare voeding die op 14.8V stond. Kwestie van te zien of de motoren voldoen aan de gegevens van de fabricant.

Voordeel is dat je de effectieve onbelaste toeren van de motor kan aflezen.
Nadeel is wel dat heel de rimram moet uitgebouwd worden, pinion eraf, en dus zga niet toepasbaar op de keuring voorafgaande op de wedstrijd.

Er is dus gezocht geweest naar een andere en eenvoudigere manier van testen.

Wat we anders ook kunnen doen is een maximum snelheid opleggen, Tamiya heeft zo'n snelheidsmeters  Angry
Een gewone 20K @14.8V draait aan 16,5K @ 12V en met een 12/32 vertanding en een 20mm wiel (met band) geeft dat een theoretische top van 23.31 km/h
Dat is nog eenvoudiger te meten.

We steken er de tijd in om te zien wie wat waar hoe en wanneer, met getrokken amp's en al.
Of je de test nu doet op 12V, op 10V of zelfs op 20V, je zal altijd zien dat er motoren bij zijn die meer RPM's maken dan andere, en dus kan je gerust concluderen welke motor beter is dan de andere, volgens de tests die je doet.

Als ik een voeding zou hebben die ik kan instellen op 3V (mijn minimum is 4,4V  Sad ) dan kan ik nog zien welke motor het beste scoort op koppel.

We zitten momenteel idd nog in de aftastfase van wat en hoe we het gaan aanpakken, maar nu al kunnen we minder snelle motoren van snellere onderscheiden.

We zullen wel zien wat de beste en meest betrouwbare manier van testen wordt, maar tot dan zullen we doorgaan met allerhande 'geëxperimenteer' geprobeer en geprul.

Cool Cool Cool
Back to top

"It's not the money, it's not the win, it's the concentration that makes you feel you have reached a higher level" (Ayrton Senna)
Gordini  
IP Logged

Julle
God Member

SRL Racer!

Reply #23 - 30.12.13 at 21:55:15

Jan ,

Uit hetgeen we gisteren hebben gemeten , is er een zeer duidelijk gemiddelde te bepalen . Dat geen 2 motoren het zelfde zijn , spreekt voor zich . Maar je kan zeker een lijn trekken in hetgeene werd getest . Vermits je met een vaste verhouding werkt , meet je op deze manier alles objectief en kan je toegelaten RPM's bepalen onder belasting en zelfs los indien je dat wenst .

Onder belasting volstaat het inderdaad om 1 wieltje van de wagen af te halen , en zo de wagen met desbetreffende motor te testen. Ook moet geen halve auto worden gedemonteerd , dus achteraf geen uitvluchten van "mijne auto marcheerde niet meer na het testen ... "

Ook de nieuwe Gr.5 wagens werden op de korrel genomen . Daar zaten we met een 5 tal auto's op toerental verschil van +- 800 rpm onderling . Zij bleven wel beter tegen het opgegeven toerental gebied dan de NC5's .

Indien het vrijdag te doen is , zullen de mannen u graag uitleggen hoe alles gebeurd , en kan jij ook jou eventueele bedenkingen ten hoor geven .   Wink
Back to top

"Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers." - Colin McRae

IP Logged

Bart
Senior Member

SRL Rookie!
Lummen
Reply #24 - 30.12.13 at 22:22:21

Mannekes, waarom wordt hier nu een probleem van gemaakt?!!
Er is toch niemand die gezegd heeft dat er zondag officiële testen zijn gedaan?????? Ivo heeft gewoon wat moeite gedaan om EEN manier van testen mogelijk te maken. En iedereen die wou, kon zijn motor laten testen. NIET om te zien of de motor toegelaten is of niet, gewoon om te zien of de motor boven, onder of gemiddeld is.
Maak hier nu toch geen drama van.

Een hele testmethode zal inderdaad moeten uitgeschreven worden en goedgekeurd door iedereen, zodat er een eerlijke NAWC kan gereden worden volgend jaar.
Back to top

IP Logged

Bart Loomans
Senior Member

SRL Racer!

Reply #25 - 31.12.13 at 12:14:03

Alle testmethoden zijn ok, zolang het blijft bij 1 dezelfde methode die voor iedereen ok is...en die ook steeds op dezelfde manier kan worden gedaan...
Er zijn nu al zoveel NC-5 motoren getest dat het wel vrij duidelijk is wat ongeveer het maximum vermogen, toerental, enz..is, dus laat dat ergens de norm zijn en doe er 10% speling bij....dan is het volgens mij toch wel ok....
Voor 2014 is mijn motordyno steeds tot iedereen zijn beschikking, test op steeds dezelfde ingestelde spanning de motor onder belasting....
Ik had ook een speciale MilliOhm meter om de weerstand van de aantal wikkelingen te meten, die vind ik niet meer terug maar kan makkelijk een nieuwe bestellen bij een RC fabrikant, dit is de 'enige' feilloze manier om motors te testen, gewoon een originele NC-5 meten op interene weerstand en deze waarde vergelijken met alle andere, geen voedingen, rpm, en andere toestanden nodig, gewoon de echte aantal wikkelingen meten....dit wordt al 20 jaar gedaan op alle grote RC wedstrijden wereldwijd..
Back to top

...

IP Logged

Tim
Senior Member

Custom built is my middle
name!
Lier, Belgium
Reply #26 - 16.01.14 at 22:06:30

Niet elke NC-5 is effectief een NC-5, ook al staat het wel zo op het labeltje.... kan ook mede de verschillen in de testresultaten verklaren...

Zo hebben we o.a. de NC-14, die normaal een blauw labeltje heeft, al zijn er NC-14 motoren die als NC-5 gelabeld zijn. Volgens fabrieksgegevens draait die 20.600 rpm bij 14,8V, wat 600rpm meer is dan de NC-5 (met gesloten endbell)

Ach ja, er zullen altijd toleranties zijn, wat voor motor je ook neemt.
NC-5 motoren vind ik persoonlijk ideaal voor een Tin Top, qua motorkarakter, liefst inline, ben nogal old-school wat opstelling betreft!
Back to top

IP Logged

Ivo
God Member

SRL Racer!
Overijse
Reply #27 - 25.01.14 at 14:54:03

Gisteren nieuwe AW op de baan met nieuwe ingelopen NC 5, na zes baantjes een 7,6.

Niet echt tevreden thuis even aan het meten op de wielen 5950 toeren, en theoretisch volgens de verhouding 12/32 en het motor toerental 16,750 zou ik rond de 6250 moeten zitten.

Dus niet alleen het motor toerental is van belang, waarschijnlijk moeten mijn tandwielen nog wat inlopen, had ze gewoon gemonteerd en een beetje olie.

Meten is weten en dat delen we dan maar al te graag met de groep, hou jullie op de hoogte hoe het verder gaat met de Ninco AW Falken Ford GT.

Wink Wink Wink
Back to top

What's behind is of no importance. (Damn the foul in front of me seems to think the same thing)

IP Logged

michel
God Member

SRLwould be Racer!
Bertem
Reply #28 - 25.01.14 at 16:05:07

maar nu hebt ge een hele goede NC5 heb ik gezien Wink
Back to top

michel  
IP Logged

Tim
Senior Member

Custom built is my middle
name!
Lier, Belgium
Reply #29 - 25.01.14 at 16:21:08

michel wrote on 29.12.13 at 20:32:32:
ik heb er dus 4 goede, en één die nu in een wagen zit die van renstal verandert is.
De andere drie presteerden"ondermaats", dus die zitten in de koffer

Michel, alle NC-5 en NC-14 motoren die niet aan uw verwachtingen voldoen => gooi ze in een zakske, kzal ze ne keer een weekske meenemen  Grin
Back to top

IP Logged

Pages: 1 2 3 4 5
Send Topic Print