Welcome, Guest. Please Login or Register
Choose Language:
SlotRacersLeuven Forum
12.08.20 at 14:57:47
Home Help Search Login Register

Pages: 1 2 3 ... 5
Send Topic Print
(Read 10171 times)
Gordini
God Member

Gleufracer
Keerbergen
Testresultaten NC-5
07.12.13 at 15:00:19

Korte test gehouden van de week.
Helaas niet kunnen doortesten wegens te veel interventies op't werk Angry

In totaal een stuk of 8 NC-5's getest op RPM

Paradoxaal genoeg, was de nieuwste (kwam recht uit de doos) de traagste en klokte af op 19.000RPM @14.8V
Dan had ik er enkelen die mooi rond de 20.000 zaten (enkele 10tallen er boven of eronder) dus die gaven perfect wat de fabricant ook opgeeft.
En dan had ik er 3 die piekten tussen de 21.500 en 22.700 (!!)

Alle tests worden morgen terug overgedaan (in de hoop da'k tijd heb Wink ) op zowel 14.8V als 12V

Het resultaat van de momentbank (koppel) is niet hetgeen de fabricant opgeeft, aangezien de test uitgevoerd wordt op 4,4V en de constructeur van de testbank zelfs voorschrijft om de test op 3V te doen, met een 9x27 verhouding. Die verhuding kan ik ook niet toepassen, omdat een 27T tegen de constructie van de testbak komt en ik dus genoodzaakt ben een kleiner tandwiel te gebruiken Undecided
Back to top

"It's not the money, it's not the win, it's the concentration that makes you feel you have reached a higher level" (Ayrton Senna)
Gordini  
IP Logged

Historic Racer
Senior Member

1:1 Racer!
Wilsele
Re: Testresultaten NC-5
Reply #1 - 07.12.13 at 16:15:05

Graag voor mij de NC 5 met 22.700 toeren.... Grin
Back to top

IP Logged

michel
God Member

SRLwould be Racer!
Bertem
Reply #2 - 07.12.13 at 16:24:12

gisteren ook enkele tets gedaan met bart loomans zijn toestel, de meeste NC5's trokken +/- 015-0.20 A, er was er eentje bij die meer trok.
ik had gehoopt dat mijn rpm tester al was  aangekomen  om ook de rpm's te testen.
volgende keer nog een beetje testen, zodat we meer zekerheid hebben.
Back to top

A good friend will bail you out of jail....A very good friend will be sitting there besides you saying "Damn, that was fun" !!!
michel  
IP Logged

Gordini
God Member

Gleufracer
Keerbergen
Reply #3 - 07.12.13 at 17:24:56

Dien 22.700 RPM steekt in menne Porsche en is met goei banden goed voor ne 7.2s
Back to top

"It's not the money, it's not the win, it's the concentration that makes you feel you have reached a higher level" (Ayrton Senna)
Gordini  
IP Logged

Bart
Senior Member

SRL Rookie!
Lummen
Reply #4 - 07.12.13 at 21:55:50

Mijn 3 Ninco NC-5 motoren laten testen en compleet legaal bevonden, zoals verwacht dus.
Back to top

IP Logged

svennus44
God Member
Slot Moderator

KSM Racing Dept.

Reply #5 - 07.12.13 at 22:04:02

Mijn 3 ook, nu nog 2 te gaan  Wink
Back to top

IP Logged

Gordini
God Member

Gleufracer
Keerbergen
Reply #6 - 08.12.13 at 16:18:17

Ok, namiddag testen zit erop.
Here are tze results of tze Belgian zjury

De koppelmeting heb ik na 5 motoren achterwege gelaten, want ik kreeg bij dezelfde motoren op verschillende tests waarden van 230gr tot 480gr Shocked
Waarschijnlijk deed ik wel iets verkeerd, maar bij elke van de 5 tests kwam ik op zeer verschillende uitslagen uit, dus -->> no go Embarrassed

Nu, de RPM's
@12V @14.8V

1 : 16.500 20.150 -->> Nieuwe uit een wagen, nog nooit gereden
2 : 15.500 19.050 -->> Nieuwe uit een doosje, nog nooit gereden
3 : 17.450 21.550
4 : 18.100 22.300
5 : 16.700 20.750 -->> Met open as achteraan, geen tampoprint !
6 : 17.250 21.300
7 : 17.600 21.700
8 : 17.300 21.400
9 : 16.500 20.350
10: 17.100 21.150
11: 16.600 20.300
12: 17.400 21.000
13: 17.000 20.700
14: 17.000 20.900
15: 18.000 22.000
16: 16.050 19.900

Dit geeft een gemiddelde van 20.900RPM voor een NC-5 @ 14.8V

Op 16 motoren heb ik er dus 2 die de 20.000 niet halen, en het maximum verschil ligt op bijna 3.500RPM

Motoren 1, 9 en 11 geven een normaal resultaat, en met uitbreiding de 16 ook nog
Motoren 4, 7 en 15 zijn de snelsten, waar ik bij de 15 van de week nog 22.700RPM mat Huh
Motor nr 2 valt uit de boot naar beneden toe, wat eigenlijk verbazend is, want dat is een splinternieuwe, nooit gereden (denk/hoop ik)
Die kan mss nog loskomen na verloop van tijd.
De rest zit boven de opgegeven waarden, met wat uitschieters er tussen.
Alle motoren zijn (bij mijn weten) nieuw aangekocht geweest door mij, mss 1 of 2 occasie's

Benieuwd wat het met de andere motoren geeft.
Back to top

Gordini  
IP Logged

Gordini
God Member

Gleufracer
Keerbergen
Reply #7 - 08.12.13 at 16:54:22

Uiteraard ook benieuwd wat de resultaten gaan zijn met deze motoren, op de andere tests.
Back to top

Gordini  
IP Logged

Julle
God Member

SRL Racer!

Reply #8 - 08.12.13 at 22:53:56

Nico , laat iets weten als je nog eens moest binnen springen en spreek eens even iets af met Bart Loomans betreffende dat testen . Deze vrijdag is de laatste wedstrijdsdag van dit seizoen en daarna is er zeker tijd genoeg om verder te testen, meten, vloeken en te drinken van ellende  Grin
Back to top

"Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers." - Colin McRae

IP Logged

Ivo
God Member

SRL Racer!
Overijse
Reply #9 - 28.12.13 at 11:38:25

Gisteren een nieuwe NC 5 gemeten out of the box bij 14,8 volt 19.600 toeren, na 4 5 uur te laten inlopen 3,5 Volt 20.750 toeren.

Dus het loont de moeite om een motor te laten inlopen.

Als ik de tijd vind ga ik eens de NC 5 uit mijn Mosler AW bouwen om hem ook een na te meten na een seizoen op de baan.

Als we even vlug omrekenen is 5 uur inlopen 300 minuten, als we 3 minuten per stint rijden dan is dit 100 stints, dit gedeeld door 6 banen dan komen we ongeveer op 15 keer alle banen rijden om hetzelfde aantal uren te hebben, dit heb ik gemerkt bij mijn Mosler dat het heel lang duurde voor ik aan fatsoenlijke tijden kwam.

Moraal van het verhaal ik denk dat ik voortaan als ik de tijd vind mijn motoren ga laten inlopen.

Inloop procedure motor gewoon droog laten lopen aan de voeding zonder belasting, wel af en toe een beetje olie aan de aandrijfas.

Ivo

Wink Wink Wink
Back to top

What's behind is of no importance. (Damn the foul in front of me seems to think the same thing)

IP Logged

Ivo
God Member

SRL Racer!
Overijse
Reply #10 - 29.12.13 at 11:44:06

Het al dan niet wegsnijden van de sticker rond de opening van de motor,

The reason that Ninco typically covers the hole in the can with their sticker is because the risk of picking up debris on the track and having it damage the motor is much greater than the need for cooling. In fact, the Ninco motors need to build up a little heat to perform at their best.

Some Ninco NC-X motors do have their hole and armature exposed. Only my Ninco "Lightning" Pro-Race motors are like this. These cars are designed for ultimate performance. Frankly, their exposed armatures are more "show" than "go" as even they do not get hot and do pick up grot from the track.

Het openen zou voordeel hebben voor de koeling, maar deze motoren worden niet echt warm, nadeel ze kunnen dan vuil van de baan opzuigen, en zoals hierboven vermeld Ninco motoren houden van een beetje temperatuur om te presteren.

Hence zie maar onze Jan die heeft dit al door en laat zijn auto's een beetje opwarmen voor de race, en ja ik heb het ook al gemerkt dat als je een paar rondjes gereden hebt de auto sneller gaat.

Ander voordeel van de sticker niet aan te raken is dat er geen producten in de motor kunnen gespoten worden en dus minder reden van discussie over het al dan niet boosten van de performance.

Cool Cool Cool
Back to top

What's behind is of no importance. (Damn the foul in front of me seems to think the same thing)

IP Logged

jan-80
God Member

Life, the universe and
everything : 42
Leuven
Reply #11 - 29.12.13 at 14:12:05

Inderdaad.

Koeling speelt geen rol bij stints van 3 minuten.

En rommel, opgepikt van de baan, kan je performantie zwaar be-invloeden.
Back to top

...

IP Logged

Gordini
God Member

Gleufracer
Keerbergen
Reply #12 - 29.12.13 at 14:58:37

Quote:
En rommel, opgepikt van de baan, kan je performantie zwaar be-invloeden

En rommel uit de koffer ook.
Afgelopen vrijdag nog een open motor laten draaien op de voeding, en plots spuwde hij een rondelletje uit.
Magneten trekken meer aan dan je lief is Roll Eyes

Shocked Shocked
Back to top

Gordini  
IP Logged

jan-80
God Member

Life, the universe and
everything : 42
Leuven
Reply #13 - 29.12.13 at 18:37:44

Gordini wrote on 29.12.13 at 14:58:37:
Afgelopen vrijdag nog een open motor laten draaien op de voeding, en plots spuwde hij een rondelletje uit.

ROTFLMAO!  Grin
Back to top

...

IP Logged

Ivo
God Member

SRL Racer!
Overijse
Reply #14 - 29.12.13 at 19:47:29

We hebben vandaag heel wat NC 5 motoren gemeten op de club en de verschillen die Nico gemeten heeft vinden we ook hier terug.

We zijn dan ook gaan meten met de motor in de auto op het acherwiel en dit geeft ook een goed zicht op goede en iets betere motoren.

We hebben er wel eentje gemeten in de auto die heel veel toeren had en ook opmerkelijk veel amp's trok, reden om te concluderen dat er hier iets fout zat met de motor, misschien bij Ninco een verkeerd label rond een motor gedaan.

Bij alle testen hadden we een vergelijkbare stroom amp's op de voeding tussen de 0,17 en 0,20, de motor die heel veel toeren had trok 0,33 amps.

Bij deze hebben we een zeer eenvoudige test voor de race auto aanbieden met een achterwiel gedemonteerd, we plaatsen er een plastiek wiel met meetstrip op en doen een vlugge meting, zo weten we of dit in het bereik zit en daarmee ook de verhouding goed zit en hij niet teveel amps van de voeding vraagt.

Een verschil in toerental wil nog niet altijd zeggen dat de wagen sneller is op de baan daar de kracht ook een rol speelt.

Met alle metingen vandaag denken we dat we een goed idee hebben van wat standaard motor is en wat te fel afwijkt kunnen we dan laten veranderen. We kunnen de week voor een race al testen doen zodat er geen verassingen meer zijn op race avond zelf.

Groeten

Ivo

Smiley Wink Grin
Back to top

IP Logged

Pages: 1 2 3 ... 5
Send Topic Print