Welcome, Guest. Please Login or Register
Choose Language:
SlotRacersLeuven Forum
12.08.20 at 14:30:38
Home Help Search Login Register

Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print
(Read 1054 times)
Poulidor
God Member
Slot Moderator

effe dimmen

Basisweetjes voor een goede wagen "verhoudingen"
31.08.11 at 11:40:09

Enkele basisregels... ik probeer het simpel te houden.
De verhouding van je motorpignon op je astandwiel bepaalt of je auto vinnig accelereert en stevig afremt als je een korte verhouding kiest.
De auto accelereert rustiger en remt minder bij een lange verhouding.
Ik kies voor korte verhoudingen, en gebruik daarbovenop als regel, hoe sneller de motor (hoge toerental) hoe korter de verhouding.
Ik zeg beter wat te kort als te lang...(en hier zal wel reactie op komen op het forum...Wink)

Om dit te begrijpen kan je best vergelijken met een fiets. Je pignon op de motor is je tandwiel aan de pedalen.  Je tandwiel op de as van je wagen is je tandwiel op je achterwiel bij je fiets.
Hoe groter de pignon op motor hoe langer,  hoe kleiner het tandwiel op de as hoe langer de verhouding.  Groter en kleiner wil zeggen het aantal tanden op de pignon en as.

Inline
8 tanden op motor en 30 op as is zeeeer kort, te kort.
Ik ga meestal voor 8 of 9 op 27 of 28.

Sidewinder
10 op de motor en 38 op de as is zeeer kort, te kort...
Ik ga meestal voor 10 (alleen met supersnelle motor 30000K) of 11 op de motor en 34 of 36 achteraan. nooit langer.

Anglewinder
op de motor steekt standaard een 12 met op de as een 36, zo rijd ik ook de anglewinder cup.

Om te bepalen wat het best rijdt, zet je een vaste keuze op je motor en test dan met de verhoudingen te wisselen op je as.

Als je slot-it stukken gebruikt heb je alles goed op mekaar passend.  Je moet hier wel oppassen, afhankelijk van je motormount...
Voor large hubs moet je tandwielen gebruiken van diameter 19.
Voor small hubs, diameter 18.

Natuurlijk speelt de grootte van je wielen en banden samen ook nog een rol.  Ook hier de regel, hoe groter de omtrek van je wielen, hoe langer de verhouding.

In een volgende topic heb ik het ook over de achtertrein. Als je alle draaiende delen zo licht mogelijk wil houden moet je hier dus voor "light tandwielen" kiezen van slot-it.
Back to top
« Last Edit: 31.08.11 at 18:59:30 by Poulidor »  

life is too short to stay angry

IP Logged

Ivo
God Member

SRL Racer!
Overijse
Re: Basisweetjes voor een goede wagen "verhoudingen"
Reply #1 - 27.04.14 at 13:41:41

De ervaring van de laatste weken,

Bij een mosler met 21K in AW configuratie, 13/29 maakte wagen snel en handelbaar, bij 13/31 was hij iets minder handelbaar, kan zijn daar de accelartie bij laatste iets verhoogt.

Bij een mosler met 21K inline, 10/27 gaat heel goed en dan zelfde wagen maar met 10/25 slecht handelbaar, nog even ombouwen naar 10/27 en testen om te zien of hij beter gaat.

Ook een Mosler 21K AW op de baan gezet met 13/28, pijl snel op het rechte stuk, maar nog niet overtuigd voor de bochten, en de remkracht is minder, vooral als je zeer snel op het rechte stuk gaat dan moet je op tijd remmen.
Back to top

What's behind is of no importance. (Damn the foul in front of me seems to think the same thing)

IP Logged

Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print